Ciekawe miejsca na Dolnym Śląsku

Korzystając, że Rajd Doliną Bobru odbywał się w niezwykle pięknej okolicy, w drodze powrotnej do Opola postanowiliśmy poświęcić trochę czasu na jej zwiedzenie. Była więc okazja, żeby zobaczyć ciekawe miejsca na Dolnym Śląsku.

Sami Swoi

Zaczęliśmy od wizyty w Lubomierzu. Miasto to słynie z tego, że kręcono tam kultowe już filmy o przygodach Kargula i Pawlaka, które oglądał kilkakrotnie chyba każdy Polak. Chodzi oczywiście o „Samych Swoich”, „Kochaj albo rzuć” oraz „Nie ma mocnych”.

Po krótkim postoju na rynku, zawitaliśmy do Muzeum Kargula i Pawlaka. Mimo wielkiego sentymentu jakim darzymy wyżej wymienione filmy, trzeba przyznać, że jest to najmniejsze muzeum, w jakim w życiu byliśmy! Składa się z dwóch niewielkich sal. Mieszczą się w nich pamiątkowe gadżety, które zostały użyte podczas kręcenia zdjęć. W jednym z pomieszczeń wyświetlane są najciekawsze fragmenty filmów.

W dniu, w którym odwiedzaliśmy Lubomierz, trafiła się dodatkowa atrakcja – pracownicy przebrali się za postacie głównych bohaterów. Jak wyglądali możecie zobaczyć poniżej.

Mniej znane miejsca

Kolejnym punktem naszej podróży były ruiny Zamku Rajsko. Jest on położony w granicach wsi Zapusta, przy drodze prowadzącej z Biedrzychowic do Leśnej. Żeby dostać się do ruin trzeba wejść/wjechać na leśną drogę, obecnie utwardzoną betonowymi płytami. Budowla powstała w średniowieczu, jednakże jej współczesny stan to pozostałości po XIX-wiecznej rekonstrukcji. Najbardziej charakterystycznym elementem zamku jest 13-metrowa wieża. My zastaliśmy zamek w trakcie remontu – teren jest ogrodzony i obiekt można podziwiać jedynie z zewnątrz.

Spod Zamku Rajsko ruszyliśmy w kierunku Leśnej. Tam z kolei dotarliśmy do sztolni. Tunele, znajdujące się tuż przy głównej drodze, zostały wykute przez radzieckich jeńców w czasie II wojny światowej. Obecnie korytarze są zakratowane i niedosŧępne dla turystów. My co prawda byliśmy tylko przy tych dwóch wejściach, ale później dowiedzieliśmy się od miejscowych, że z drugiej strony góry istnieją jeszcze cztery tunele, które już zamknięte nie są.

Ciekawe miejsca na Dolnym Śląsku

Niewątpliwie jednak największą atrakcją gminy Leśna jest Zamek Czocha – naszym zdaniem jeden z najpiękniejszych tego typu obiektów w Polsce. Zamek wybudowano w XIII wieku jako twierdzę obronną. Położony jest na wzgórzu, w dolinie rzeki Kwisy, dzięki czemu wchodząc na wieżę zamkową podziwiać można naprawdę wspaniałe widoki. Swój obecny wygląd zawdzięcza przebudowie, która miała miejsce na początku XX wieku. Warto wspomnieć, że spora część wyposażenia zamku została z niego wywieziona pod koniec II wojny światowej.

Obiekt jest dość mocno rozbudowany. Z przewodnikiem można zwiedzać tzw. zamek „górny” (koszt 15 zł). My skorzystaliśmy z tej okazji, bo naprawdę warto. Zobaczyliśmy między innymi dwupoziomową Salę Rycerską, Salę Muzealną i Komnatę Książęcą. Ta ostatnia jest nawet wynajmowana, stanowi część hotelu, który obecnie mieści się w zamku. Jej centralnym punktem jest ogromne, baldachimowe łoże, ale też trudno nie wspomnieć o sporej wielkości, lustrzanej garderobie.

Zamek Czocha słynie jeszcze z dwóch rzeczy: sekretnych przejść między salami oraz tzw. studni niewiernych żon, stojącej na wewnętrznym dziedzińcu. Ze studnią wiąże się dość niechlubna historia – w XVII wieku właściciel zamku Krzysztof Nostitz utopił w niej swoją małżonkę. Była to kara za zdrady. Podobna historia wydarzyła się jeszcze co najmniej raz. Obecnie, obok studni, na dziedzińcu znajduje się kawiarnia.

Ostatnim punktem zwiedzania obiektu jest wejście na wieżę. Nie jest to jednakże atrakcja dla wszystkich – wiodą do niej dość strome schody, które na ostatnim odcinku zamieniają się w drabinę. Ale jak już wspomnieliśmy wcześniej, widoki są niesamowite. Ta przyjemność trwa dość krótko, bo z uwagi na duże zainteresowanie turystów zamkiem, rotacja na szczycie wieży jest duża.

Bolków na pożegnanie

Po wizycie w Zamku Czocha, kierowaliśmy się już do domu, do Opola, ale… po drodze trafiliśmy na jeszcze jeden warty uwagi obiekt. Mamy tu na myśli Zamek w Bolkowie. Jest to budowla gotycka, powstała w XIII wieku. Standardowo, jej najbardziej rozpoznawalnym elementem jest wieża (z dziobem). Budowlę na przestrzeni wieków oczywiście przebudowywano. W czasach renesansu powstał tzw. Dom Niewiast, obecnie mieści się w nim muzeum.

2014-06-22-416

Niestety, z wielu powodów (zmęczenie, długa droga do domu) nie było nam dane tym razem zwiedzić wnętrza zamku. Mamy nadzieję, że jeszcze będzie jeszcze możliwość, aby tam powrócić i naprawić ten błąd 😉