Szeroką drogą – asfaltową czy wąskim szutrem… ważne by wciąż przed siebie, sprawnie i bezpiecznie. Wielu z Was pyta, jak jesteśmy w stanie zmieścić tyle rzeczy na motocykle, jak doposażamy nasze maszyny. Poniżej znajdziecie odpowiedź na pytanie jak wygląda nasze przygotowanie motocykla do podróży.
W ciągu roku przemierzamy turystycznie około 10000 km samochodem i motocyklem. Żeby to było możliwe nasze pojazdy muszą być w 100% sprawne. Dlatego też przechodzą regularnie przeglądy i bynajmniej nie chodzi tu o te obowiązkowe w stacji kontroli pojazdów.
Nasze motocykle obecnie różnią się już od tych „prosto z fabryki”. Oba zostały przystosowane do dalszych podróży. Podstawowe wyposażenie to przede wszystkim akcesoria do transportu bagażu. Objętość bagażowa mniejszego motocykla sięga nawet do 105 litrów. 50 litrów to kufer centralny, kolejne 48 litrów to pojemność sakw bocznych. Na przedmioty podręczne jest torba na zbiornik z uchwytem wodoszczelnym na telefon czy nawigację.
Miejsce na bagaż i akcesoria
Duża Yamaha to już prawdzie kombi, zdolne przenieść naprawdę sporo, bo ponad 200 litrów. Zamocowaliśmy trzy kufry o łącznej pojemności 150 litrów, torba na zbiornik z mapnikiem to kolejne 25 litrów. Czasem zabieramy kolejne dwie torby na gmole po 20 litrów i dodatkową sakwę przyczepianą do specjalnego bagażnika na kufrze centralnym. Ponadto na kanapie z tylu znajdzie się miejsce na namiot. O tym jak zapakować się na motocykl przeczytacie –> tutaj.
Nasze motocykle są doposażane w różne akcesoria. Podstawą są gniazda zapalniczki czy USB do ładowania czy zasilania różnego rodzaju elektroniki. Czasem zabieramy też przetwornicę z 12V na 230V, gdyż niektóre urządzenia wymagają zasilania takiego jak w gniazdku w ścianie (np. ładowarka od aparatu).
Bezpieczeństwo przede wszystkim. Ten kierunek jest dla nas najważniejszy, jeśli chodzi o przygotowanie motocykla do podróży. Motocykle są wyposażone w tzw. gmole. To dodatkowe rury chroniące sprzęt oraz kierowcę w przypadku upadku motocykla. Wiadomo, że nikt kto potrafi jeździć, raczej się nie wywraca, jednak nie można takiej sytuacji wykluczyć. Czasem zdarzyć się może, że motocykl pozostawiony na miękkiej ziemi sam się położy.
Przygotowanie motocykla do podróży – oświetlenie i opony
Motocykle mają ponadstandardowe oświetlenie, takie jak dodatkowe światło pozycyjne i stop w centralnym kufrze. Duża Yamaha posiada dodatkowe halogeny wykonane w technologii hiperjasnych LED, które w tym roku będą również działać jako doświetlanie zakrętów. Znacznie poprawi to widoczność na zakrętach, gdyż ten model ma światło o stałym kierunku, które świeci prosto niezależnie od położenia kierownicy.
Ponadto nasze Yamahy są wyposażone w opony pośrednie, czyli asfaltowo-terenowe. Nie chcemy by nasze założenie co do kierunku jazdy przekreśliła niewielka rzeczka czy polna droga. W tym roku motocykle otrzymają także automatyczne smarowanie łańcucha oraz komputer pokładowy, który pomoże określać parametry trasy.
Obecnie jesteśmy w trakcie budowania nowszego motocykla dla Daniela. Możemy już zdradzić, że jest to też Yamaha i sprawdzony model 850 4TX, jednak w wersji poliftowej (rocznik 99>). Motocykl nie będzie się wiele różnił od tego dotychczasowego. Główne różnice polegają na innej tablicy wskaźników z wyświetlaczem przebytych kilometrów. Wskaźnik temperatury cieczy został zastąpiony wskaźnikiem poziomu paliwa. Ponadto „nowa” Yamaha posiada kontrolę rezerwy. Dobrze wiedzieć jaką temperaturę ma silnik, dlatego zamontowany zostanie cyfrowy wskaźnik temperatury. Maszynę doposażymy też o kontrolkę ciśnienia oleju, sprawdzony już w poprzednim motocyklu diodowy wskaźnik ładowania i dźwiękowy sygnalizator włączonym kierunkowskazów. Nowszy model różni się też tym, że gaźniki zasilane są w paliwo elektryczną pompą paliwa. Mamy nadzieję, że będzie sprawdzać się równie dobrze jak poprzedni. Pierwsze testy może już za miesiąc.
Zapraszamy do subskrypcji naszego kanału na YouTube. Już wkrótce zacznie się sezon i będą się pojawiać kolejne filmy z naszych wypraw. Link do kanału